Maglev LO

     ۱۳۹۴-۰۵-۲۳

maglev1-970x647-c

شاید قطار ها نمادی از غرب وحشی باشند ، اما پس از دوران ظهور اتومبیل در قرن بیستم در آمریکا ، لوکوموتیو به آرامی در پس سایر روشهای حمل و نقل عمومی ناپدید شد. درحالی که ماشین ها پیچیده تر می شدند ، بزرگ راه ها اولویت بالاتری نسبت به راه آهن ها پیدا کردند. مدت زمان اندکی پس از آن ، سفرهای هوایی به وجود آمدند. راه آهن های جدید اما همچنان در حال پیشرفت بودند ، اینبار در سکوت و بدون هیاهو.

این داستان قطارها در کشور آمریکا بود اما در سایر نقاط جهان داستان کمی متفاوت است. خصوصا در کشور ژاپن که علاقه زیادی به استفاده از قطار به عنوان وسیله حمل و نقل عمومی وجود دارد ، قطارها بیشتر مورد توجه قرار میگیرند و بیشترین میزان پیشرفت در این زمینه نیز در این کشور رخ می دهد. در ژاپن قطارها بخش مهمی از زندگی روزانه مردم را تشکیل می دهند بطوری که این کشور کوچک عملا به قطارها متکی است. بنابراین طبیعی است که تکنولوژی حمل و نقل عمومی ژاپن پیچیده ترین تکنولوژی در دنیا باشد و هر روزه در حال پیشرفت و حرکت به سمت بهتر شدن.

در اوایل سال جاری اداره راه آهن های مرکزی ژاپن نمونه ای از جدیدترین قطارهای خود از سری Maglev L0 را معرفی کرد . این قطار با ثبت سرعت ۳۷۴ مایل بر ساعت (حدود ۶۰۲ کیلومتر بر ساعت ) رکورد قبلی سرعت بر روی زمین را که با ۳۷۲ مایل بر ساعت که چند روز قبل به نام همین قطار ثبت شده بود را بهبود بخشید و عوان سریعترین قطار روی زمین را باز هم به نام خودش ثبت کرد. پیش از اینها رکورد سرعت در اختیار MLX01 دیگر قطار ژاپنی بود که در سال ۲۰۰۳  سرعت ۳۶۱ مایل بر ساعت را به نام خود ثبت کرده بود.

maglev1-970x647-c

قطار های Maglev (قطارهای مغناطیسی تند رو ) قادرند با کاهش اصطکاک بین مسیر و ترن به چنین سرعت هایی دست یابند. این قطارها با استفاده از آهنرباهای دائمی و همچنین آهنرباهای برقی یک جریان را در ریل ایجاد می کنند و قطار بروی بالشتکی از هوا حرکت می کند.

درواقع در زمان حرکت ، قطار و ریل با هم در ارتباط نیستند و قطار هیچگونه تماسی با ریل ندارد. تنها در فاصله اندکی از آن روی هوا قرار دارد و این کار توسط آهنرباها صورت می گیرد. بنابراین اصطکاک به کمترین حد ممکن می رسد. آهن ربا به عنوان نیروی محرکه هم عمل می کند و با توجه به اصطکاک خیلی کم ، قطار می تواند به سرعت فوق العاده ای برسد.

قرار است این نمونه از قطارهای تندرو تا سال ۲۰۲۷ که ساخت مسیر ۱۷۸ مایلی ( ۲۸۶ کیلومتری ) Chūō Shinkansen بین شهرهای توکیو ، ناگویا و اوزاکا به پایان می رسد ، در تمامی مسیرهای ریلی به حرکت در آید و جایگزین نمونه های دیگر شود. این مسیر جدید مدت زمان مسافرت از توکیو به ناگویا را به ۴۰ دقیقه و مدت زمان مسافرت از توکیو به اوزاکا را به ۶۷ دقیقه کاهش می دهد یعنی کاهش ۵۰ درصدی زمان برای مسافرت به این شهرها.

توانایی های کشور ژاپن در زمینه فن آوری خودرو و راه آهن با توجه رکوردهایی که ترن های ژاپنی به نام خود ثبت کرده اند قابل توجه است. در میان ده رکورد ثبت شده سرعت ، هفت تایشان توسط ژاپنی ها به ثبت رسیده و سه رکورد اول نیز از آن آنهاست.

اما این را هم باید در نظر گرفت که برای اجرای چنین طرح هایی منابع مالی فوق العاده زیادی نیاز خواهد بود ، به عنوان مثال پروژه Chūō Shinkansen هزینه ای حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برای این کشور به همراه خواهد داشت و ژاپنیها به دنبال راه حلی برای کاهش این هزینه ها هستند.

maglev4-970x647-c

دیدگاه خود را بیان کنید

@

نرم افزار پیشنهادی