اگر شما هم به نوعی با نرم افزار محبوب شرکت آتودسک یعنی ۳Ds Max در ارتباط هستید و یا در ابتدای راه یادگیری این نرم افزار قرار دارید ، شاید همه با یک مشکل مشابه روبرو شده باشید ، و این مشکل مسیرهای پیشفرض است. به عنوان مثال فرض کنید شما می خواهید یک کتابخانه متریال باز کنید و یا یک آبجکت Import (وارد) کنید. در این حالت از مسیر زیر عمل می کنید :
Max > Import > …
۳Ds Max بصورت پیشفرض پنجره ای در قسمت Documents و در پوشه ۳dsMax پوشه Import را باز می کند … این مسیر پیشفرض تعریف شده در نرم افزار ۳Ds Max است. درواقع زمانی که ۳Ds Max را نصب می کنید پوشه ۳dsMax در داخل Documents ساخته شده و چندین پوشه دیگر نیز در همین مسیر ایجاد می شوند (برای متوجه شدن موضوع به مسیر اشاره شده در سیستم خود رفته و پوشه ها را ببینید).
شما می توانید با این قضیه کنار آمده و هربار با زدن دکمه Import به مسیر مورد نظر بروید و یا یک بار برای همیشه مسیر Object های موجود در کامپیوتر را به مکس بدهید و در دفعات بعد شما را دقیقا به همان جایی ببرد که می خواهید. از طرف دیگر مسیر پیشفرضی که نرم افزار مکس برای فایل ها در نظر می گیرد در درایو C یعنی جایی که ویندوز نصب شده قرار دارد، این درایو معمولا با سرعت بیشتری پر می شود و اگر آبجکت ها یا فایل های Export شده را هم در مسیر پیشفرض ذخیره کنیم ، کتابخانه های متریال ها را در مسیر پیشفرض قرار دهیم و یا سایر افزودنی های مکس … با توجه به حجم فایل ها سرعت پر شدن درایو بیشتر می شود و پر شدن درایو مشکلاتی را برای اجرای نرم افزار های حرفه ای مانند مکس و فوتوشاپ و … به وجود می آورد. در نتیجه بهترین کاری که می توانید انجام دهید و مکس هم این موضوع را پیش بینی کرده ، تغییر مسیرهای پیشفرض مکس است.
هدف از این آموزش تغییر این مسیرهای پیشفرض است. برای انجام این کار به شکل زیر عمل می کنیم : فرض کنید که شما هم مانند من کتابخانه های متریال ها یتان را در درایوG و در پوشه ۳D Tools و در پوشه Materials قرار داده اید و حال می خواهید مسیر کتابخانه های متریال را تغییر دهید …
نرم افزار ۳Ds Max را اجرا کرده و از منوهای بالا به منوی Customize و سپس به Configure User Paths… بروید.
درپنجره باز شده به دنبال Materials بگردید و روی آن کلیک کنید .
حال دکمه Modify را در سمت راست همین پنجره کلیک کنید .
در پنجره باز شده به مسیر پوشه Materials در درایو G بروید و دکمه Use Path را کلیک کنید.
خواهید دید که مسیر پیشفرض متریال ها در پنجره Configure User Paths تغییر کرده . دکمه OK را کلیک کنید.
برای اینکه متوجه تغییرات انجام شده شوید به این شکل عمل کنید :
دکمه M در صفحه کلید را فشار دهید تا پنجره Material Editor باز شود.
در این پنجره روی دکمه Material/Map Browser Options که در تصویر زیر نشان داده شده کلیک کنید. (اگر Material Editor شما به این شکل نیست و این دکمه را نشان نمی دهد از صفحه کلید حرف G را فشار دهید تا دکمه مورد نظر در پنجره جدید نمایان شود.)
از میان منوهای به نمایش در آمده منوی Open Material Library را انتخاب کنید .
خواهید دید که همان پوشه مورد نظر شما یعنی پوشه material در داخل پوشه ۳D Tools در درایو G به نمایش در خواهد آمد. به همین ترتیب می توانید تمامی مسیرهای مورد نیاز خود را تغییر دهید.